سرخط خبرها

چاه وِیل منفعت طلبی

  • کد خبر: ۹۸۳۷۳
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
چاه وِیل منفعت طلبی
همدلی جهانیان برای نجات کودک مراکشی قسمت خوب ماجرا بود، در حالی که فروش محصولاتی با تصویر رایان بسیاری را خشمگین کرد.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ همه داشتند دعا می‌کردند کودک پنج ساله مراکشی بعد از تحمل ۵ روز طاقت فرسا و هولناک، از عمق یک چاه ۳۲ متری زنده و سلامت بیرون بیاید؛ اما درست وقتی بعد از تلاش‌های بی وقفه امدادگران او از این چاه نمور بیرون آمد، خبر رسید که دیگر دوام نیاورده و در بیمارستان به خاطر جراحاتی که داشته، جانش را از دست داده است. اتفاق تلخی که پایان تلخ تری داشت و از همان روز وقوع حادثه در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

رایان که برخی منابع نام او را «ریان» هم ذکر کرده اند، لابد به روال روز‌های دیگر، پایش را از خانه بیرون گذاشته بود تا برود سراغ بازی و شیطنت‌های اقتضای سن و سالش. داشته با خوش خیالی توی روستایشان قدم می‌زده که یک مرتبه زیر پایش خالی می‌شود و سقوط می‌کند به دل یک چاه سرد و تاریک که ۳۲ متر از سطح زمین فاصله دارد. چاهی که رایان را ۵ روز درون خودش نگه داشت و امدادگران را هم ۵ روز مشقت بار بالای سر او. تصاویر و ویدئو‌هایی که روز‌های گذشته از محل حادثه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، کلی آدم نگران را نشان می‌داد که لب چاه ایستاده اند و دارند برای زنده بیرون آمدن رایان از دل چاه دعا می‌کنند؛ کودکان هم سن وسال و ریزجثه خودشان داوطلب می‌شدند برای اینکه به داخل چاه بروند و به او کمک کنند. خانم‌ها همانجا بساط تهیه نان را فراهم کردند تا برای امدادگرانی که شبانه روز و بی وقفه کار می‌کردند نان تازه بپزند. امدادگرانی که خاک سست محل حادثه و باریک بودن چاه، مانع از این می‌شد که بتوانند مستقیما رایان را نجات بدهند.

همین می‌شود که تصمیم می‌گیرند با استفاده از بلدوزر چاهی به موازات چاه اصلی حفر کنند تا پس از رسیدن به عمقی که رایان در آنجا گرفتار شده، تونلی افقی به سمت چاه اصلی حفر کنند و از این طریق به او برسند. ماجرا هرچند در نهایت به مرگ او ختم شد؛ اما همدلی انجام شده بالای سر رایان، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. سهند ایرانمهر، فعال رسانه با بازنشر تصاویری از محل حادثه از این گفت که: «مسئله این است که چگونه انسان‌ها با یکدیگر همدل می‌شوند و دست یاری به هم می‌دهند، قلب‌ها چگونه باهم یکی می‌شوند و احساس ها، جغرافیا را به ریشخند می‌گیرد و انسان‌ها با زبان‌های مختلف یک دعا را زیر لب زمزمه می‌کنند.»

داستان رایان البته به همین جا ختم نشد. دنیای مدرن امروز که به نظر می‌رسد به شدت عطش دیده و شنیده شدن و بزرگ کردن اتفاقات تلخ با وجه دراماتیک را دارد و از آن مهم‌تر منفعت طلبی، سعی کرد از این اتفاق هم به نفع خودش بهره ببرد؛ پیش از اینکه رایان از چاه خلاص شود، یک سایت فروش آنلاین، لباس هایش را با تصویر این کودک و با هشتگ رایان قوی باش به مشتریان عرضه کرد. اتفاقی که باعث شکل گیری موجی از خشم و ناراحتی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و برخی را به یاد اتفاق مشابه چند وقت پیش انداخت؛ زمانی که برخی سایت‌های آمریکایی تی شرت‌هایی را با طرح سقوط دو تن از افغانستانی‌ها از هواپیمای نظامی برای فروش عرضه کردند، آن هم با درج جمله تمسخرآمیز «باشگاه پرش با چتر نجات در کابل.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->